söndag 5 februari 2023

Författarintervju-Ellinor Wikman

Detta är min andra intervju av Ellinor Wikman. Hon är aktuell med "Möten vi aldrig glömmer". Jag ser fram emot att läsa hennes nya bok.

1. Du har skrivit en kristen feelgood roman som jag tyckte mycket om. Kommer du skriva mer i den genren?

Svar; Så roligt att du gillade Kanske vi möts igen. I mars ger jag ut en ny feelgoodbok. Möten vi aldrig glömmer har också kristna inslag, men den här gången är huvudpersonerna mycket yngre. Benjamin är 20 år och Nelly är 19 år. De träffas på ett läger för kristina ungdomar. Ett läger som deras anhöriga tvingat dem till. 

2. Berätta lite kort om din nya bok?

Svar; Benjamin älskar bilar men har hoppat av fordonsprogrammet. Han har hamnat i ett alkoholmissbruk precis som sin far. Nelly kämpar med inre kritiska tankar om sig själv och känner sig varken sedd eller förstådd av sina föräldrar. Både Benjamin och Nelly längtar efter att flytta hemifrån.

3. Skriver du på något mer just nu?

Svar; Jag skriver på två uppföljare. Den ena handlar om Benjamin och Nelly som småbarnsföräldrar. Den andra handlar om André som är en av karaktärerna i Kanske vi möts igen.

4. Hur fick du idén till uppföljaren?

Svar; Jag ville ge Benjamin sitt drömyrke, han drömmer om att starta eget och köra limousine. Också började jag fantisera om hur Benjamins och Nellys liv kan se ut när de är i trettiofemårsåldern.

5. Blir det lättare och lättare att skriva nya berättelser?

Svar; Om bokidén känns rolig är den rätt för mig att skriva just nu och då går det lättare. Det är ett tips till dig som har flera bokidéer men inte vet vilken du ska satsa på. Skriv på den du älskar mest!

6. Vad är det bästa med att skriva böcker?

Svar; Jag planerar inledningen, mittpunkten och slutet innan jag börjar skriva, allt däremellan blir en överraskning och det är väldigt spännande att se hur mitt manus utvecklas under skrivprocessen.

7. Är det lättare att skriva böcker för barn?

Svar; Både ja och nej. Böcker för barn är kortare, men det är svårt att lyckas få med allt som bör vara med i en bra bok på så få sidor. 

8. Har du några nya drömmar och mål?

Svar; Min dröm är att kunna arbeta halvtid som författare och halvtid som onlinelärare. I dag studerar jag heltid på Skrivarlinjen på Sörängens folkhögskola. I augusti 2023 hoppas jag att jag når min dröm, 50 % författare, 50 % onlinelärare.

9. Har du alla dina böcker hemma och har du någon speciell plats för dem?

Svar; Jag har alla böcker i en bokhylla. Det är roligt att se dem och påminnas. Ibland känns det som om jag står och stampar men när jag ser alla böcker jag gett ut under de senaste tre åren, så ser jag ju att jag skrivit en hel del.

10. Vilken av dina böcker var roligast att skriva?

Svar; I uppföljaren finns en ny karaktär som heter Birgitta. Hon är Benjamin och Nellys grannar. Mina testläsare tycker väldigt mycket om Birgitta och det var väldigt roligt att skriva om henne. Hon har en härlig karaktärsutveckling.

11. Vad var det bästa med att skriva den bok som ges ut i mars 2023?

Svar; Det var spännande att skriva om gymnasieungdomar och tiden direkt efter gymnasiet. Jag gick tillbaka och mindes min egen väg ut i vuxenlivet. Jag var också vilsen och visste inte vilken väg jag skulle gå. Då är det viktigt att ha människor runt sig som stöttar. 

Om ni vill förbeställa min bok redan nu så får ni den skickad till er redan i slutet av februari och har stora chanser att få den innan bokreleasen 1 mars. Ni kan beställa den på:

https://shop.whipmedia.se/produkt/moten-vi-aldrig-glommer/

Vill ni vara med på min digitala bokrelease gå med i Pia Lerigons Skriv en bestselller på Facebook. Hon delar en länk med er. Den digitala bokreleasen är 1 mars kl. 19.00. 

https://www.facebook.com/groups/1262582637471576

Om ni hellre vill träffa mig och befinner er i Dalsland, Bohuslän eller Göteborg, så finns jag på Bohusläns bokmässa i Stenungsund lördagen den 11 mars.

https://www.sv.se/avdelningar/sv-vast/nyheter/bohuslans-bokmassa/

Tack Ellinor för du ville ställa upp på 

ytterligare en intervju. 🌻

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs min förra intervju av Ellinor Wikman här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...