måndag 6 februari 2023

Författarintervju-Lena Risberg

Jag har läst tre böcker av Lena Risberg och jag gillar verkligen hennes serie om Ninni och Bim. Jag hoppas jag får möjlighet att läsa även den fjärde delen. "Mord i Gullregnets månad" utkommer den 6 april samt som ljudbok den 7e juni. Jag gillar Lenas humor mitt i det bistra. Tack Lena för att du ville delta i min intervju.

Foto taget på Gripsholmsslott

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Fyra stycken

2. Vem är Lena Risberg? (Lite allmänt om dig själv).

Svar;Jag är född och uppvuxen i Stockholm och bor på Södermalm. Har två vuxna barn och ett barnbarn.

3. Hur fick du idén till din debutroman?


Svar; Jag har bott i olika bostadsrättsföreningar och slagits av hur mycket problem det kan uppstå mellan dem som bor där. En klassiker är ”kvarlämnat ludd i torktumlarfiltet” och arga lappar. Någon skulle kunna bli mördad på grund av det tänkte jag …

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 60 år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mycket positivt. Många tycker det är så coolt att jag uppfyllt min dröm på ” äldre dar”.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Svar; Jag jobbar heltid som marknadschef men fr o m i sommar satsar jag helhjärtat på författarskapet i kombination med freelanceuppdrag som marknadskommunikatör.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?
Svar; Ja, mycket lättare. Huvudkaraktärerna Bim och Ninni var skapade och nya idéer hade poppat upp under skrivandet av första boken.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har många bokprojekt på gång. Just nu skriver jag på en historisk roman som utspelar sig i Stockholm på 1920-talet. Parallellt med det skriver jag på den femte boken om Bim och Ninni.

9. Har du några andra intressen? 

Svar; Jag umgås med familj och vänner, går på fotboll, teater, bio och reser.

10. Har du något annat arbete förutom författare?
Svar; Marknadschef fram till 31 maj


11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Jag läser och lyssnar mycket på böcker. Gillar biografier och historiska romaner.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har en grundidé. En början och ett slut. Allt där emellan växer fram vartefter. Mördare och offer är utsedda från scratch men ibland ändras det medan jag skriver. Karaktärerna bestämmer sig för att gå sina egna vägar 😀

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något? 

Svar; Just nu skriver jag på kvällar och helger. Jag väntar inte på inspiration utan stretar på och skriver. Förr eller senare kommer jag in i ett flow och då flyter det på bra och snabbt.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv, skriv och skriv. Var inte kritisk och omständig. Det finns alltid möjlighet att ändra, stryka och skriva om. Använd dig av testläsare om du har som ambition att skicka in ditt manus.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?
Svar; Det finns många bokprojekt/ drömmar som jag hoppas kan bli verkligen när jag får mer tid att skriva. Bland annat att utmana mig själv och obehaget jag känner inför ” blodiga deckare”. Skulle jag kunna skriva en sådan själv? Det återstår att se …

16. Något citat du lever efter?

Svar; Don’t Grow Up, it’s a trap.
Till och med mitt aktiebolag heter så

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Per-Anders Fogelströms stadserie. Lyssna gärna på den också. Helge Skoog läser den föredömligt.

Tack Lena för att du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Följ mig gärna på:

https://www.instagram.com/forfattare_lena_risberg/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...