fredag 10 februari 2023

Författarintervju-Tess Williamsson

I denna intervjun får vi möta Tess Williamsson som skriver fantasy. Jag vann Tess bok "Utan dig är jag inget" i en tävling på Instagram. Jag ser fram emot att läsa den. Ett stort tack Tess för att du ville delta i min intervju. Många intressanta svar. 

Fotograf Saga Sunniva Berg

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har i dagsläget gett ut 2 böcker. Saknad och Utan dig är jag inget. Båda två är delar av Dödens saga. Den tredje delen "Med dig blir jag allt" kommer senare i år. Dock skrev jag en bok om tidsresor som tonåring, som jag till och med postade till ett förlag eller två. Jag blev refuserad, vilket jag med lätthet kan förstå. Den boken var en ganska ogenomtänkt dröm. 

2. Vem är Tess Williamsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Vem är jag? Det är alltid det svåraste med intervjuer. Jag kan med lätthet prata om mina böcker i evigheter men det är mycket svårare att prata om mig själv, märkligt nog.

Om jag skulle beskriva mig med tre ord skulle jag säga: läsare, nörd, calendonofil. Jag läser en hel del, helst på engelska och allra helst fantasy av något slag. Paranormal fantasy, high fantasy, elven fantasy. Det mesta går hem, även om jag tenderar att snöa in på vissa böcker som jag läser om och om igen. 

Jag är en självutnämnd nörd, men bara på vissa saker. Harry Potter, Sagan om ringen, fantasy och onödigt vetande är något jag gärna gräver ner mig i. Skottland är också en av sakerna jag tenderar att nörda ner mig om. Älskar hennes berg och dalar, hennes rika historia, hennes mat och folket som finns där. Skottland ligger mig varmt om hjärtat och det är där min själ får ro. Jag drömmer om att köpa mig en stuga i Högländerna när jag blir gammal.

Bor dock för tillfället i Småland men åker gärna till mina drömmars land så fort jag bara kan. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Saknad är faktiskt baserad på ett rollspel. En kompis och jag var med i en rollspelsgrupp som spelade Dungeons and Dragons. Det gick inte så bra för mig, jag dog mest hela tiden. Vi bestämde oss i vart fall för att skapa ett eget äventyr. Vi skapade Sinud, dess länder och dess gudar. Vi skapade karaktärer och ett äventyr, men när det kom till kritan kunde vi inte låta gruppen ”förstöra” det vi lagt ner så mycket tid på, så vi spelade det själva. I ungefär två års tid spenderade jag mer tid på Sinud än i den verkliga världen. När äventyren var slut var det otänkbart att bara lämna de som blivit mina vänner bakom mig och då man inte kan ta bilder på ord skrev jag ner våra minnen.

De låg i min byrålåda under lång tid, tills en vän krävde att få läsa och skickade sms till mig sent på kvällarna och krävde fler sidor. Med lite pushande från henne skickade jag in manuset.

Fotograf Tess Williamsson 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var kanske runt 20 år när jag började skriva den, även om det tog ganska många år innan den fanns på dator. Föredrar nämligen att skriva på papper och det var många kollegieblock som skulle bli digitala och även när de var digitala skulle det ta ganska lång tid innan jag vågade skicka in det, efter många redigeringsrundor.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Övervägande positiv, vilket gläder mig något enormt. De flesta runt omkring mig verkar vara stolta och undrar ofta en hel del. Många av mina elever tycker att det är coolt och imponerande att deras lärare gett ut en bok. Själv har jag ännu inte landat i att jag faktiskt gett ut inte bara en utan två böcker. Men jag hoppas att verkligheten kommer ikapp mig med så jag får njuta av det jag åstadkommit.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Jag har gjort saker jag aldrig trodde jag skulle göra, som att dela med mig av det mesta till alla, inte bara till mina vänner utan till världen. Jag har fått åka på en rad underbara konvent och träffat en massa människor jag aldrig annars hade mött. Kraven jag har på mig själv har dock ökat och detta är något jag jobbar med att handskas med. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Både ja och nej. Då bok två inte var ”spelad” som bok ett var fick jag fritt spelrum och kunde skriva den utan några givna händelser att hänga upp texten på. Det var på sätt och vis mer krävande av mig men väldigt utvecklade som författare. Jag lärde mig en massa som jag tänker använda i framtida projekt.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har alldeles för många projekt igång samtidigt, vilket gör att det inte känns som att jag kommer någonvart. Då jag redigerar på del 3 i Dödens saga är tiden av förklarliga skäl en bristvara men det snurrar en del i skallen. Jag skriver på en paranormal romance med fae som utspelar sig i Skottland och har funderingar på en romantisk fantasy i en lite annorlunda värld. Vi får dock ser vart det hamnar. Först ska Med dig blir jag allt bli klar.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ibland behöver man rensa huvudet eller bara låta scenerna spelas ut medan man gör något annat och då tränar jag gärna, eller bakar. Tankarna kan då får flyga runt som de vill. När jag har tid läser jag gärna. Det är det absolut bästa sättet att fly omvärlden och få drömma sig bort ett tag.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar som lärare på högstadiet och undervisar i engelska. Bytte bana för en 5-6 år sedan och har sedan dess läst upp min pedagogik. Hade sedan tidigare en magisterexamen i engelsk sociolingvistik. Att byta karriär är utan tvekan en av de bästa sakerna jag någonsin gjort. Inte minst för att det ger mig en större frihet att skriva.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket i perioder. När jag har för mycket runt omkring mig har jag svårt att fokusera på att läsa men lyckligtvis är det korta perioder. Jag trivs absolut bäst när jag får läsa mycket. Om jag får välja läser jag helst på engelska och gärna saker med inslag av romantik. Dock måste det finnas en stark historia och inte bara romantik för att jag ska fastna. Det finns böcker i min bokhylla som nästan faller isär då jag har läst dem så många gånger. På något sätt känns det tryggt och som att komma hem när man läser om sina favoriter. Min ToBeRead hylla utökas konstant.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Visserligen har jag ett skrivbord men använder det sällan till skrivplats. Soffan eller sängen är mina favoritställen på vintern. På sommaren sitter jag gärna ute och skriver i en skön stol. Oftast finns där en kallnad kopp kaffe jämte mig och en katt som spinner (vi har tre stycken).

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver konstant ner idéer när de kommer till mig och har allt som oftast små lappar liggande överallt. Då jag helst skriver på papper är jag inte styrd av en tid eller plats eller laddad dator. Det enda som stör är att ibland tar bläcket slut i pennan. Jag har dock upptäckt under mina lov att jag skriver som bäst på morgonen när det är tyst och lugnt. Men jag skriver när andan faller på. Önskar att jag hade haft bättre rutiner men när jag försöker mig på att skaffa dessa fallerar kreativiteten.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv. Planera inte så mycket, utan skriv.

Var inte perfektionist utan inse att råmanuset bara är en ram i vilken du ska måla en tavla med ord. Var snäll mot dig själv. Alla har vi saker vi tycker är svårare än andra. Jag har svårt för dialoger, men älskar att skriva inre tankar.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att avsluta Dödens saga och få fördjupa mig i Trohetseden, eller vad nu boken kommer att heta. Jag kommer också att försöka åka på så många konvent och mässor jag orkar för att synas. 

Drömmar finns det gott om, men den som ligger närmst men ändå längst bort på något märkligt sätt är den att översätta Dödens saga till engelska. Tyvärr räcker tiden inte till i nuläget, men en dag.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Vet inte om jag lever efter några citat men det finns några som slår ann en sträng inom mig.

It´s how you go on that defines you (Jericho Z Barrons).

Hope strengthens, fear kills (Karen Marie Moning Fever series)

Everything has a price. (Anne Bishop Black Jewels triology)

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det finns så många bra klassiker att välja mellan. Dracula av Bram Stoker, Frankenstein av Mary Shelley, Stolthet och Fördom av Jane Austen för att nämna några få. Om jag måste välja en skulle det bli svårt men två vore lättare. För mig är William Shakespeare odödlig och många av hans pjäser ligger till grund för dagens filmer, böcker och serier. En pjäs av Shakespeare är en klassiker väl värd att läsa, oavsett om man väljer en Midsommarnatts dröm, Romeo och Juliet eller MacBeth. Min förkärlek för grekisk mytologi och historia ligger till grund för den andra klassikern som är väl värd att läsa. Illiaden av Homeros. Inte nödvändigtvis på hexameter, men en omarbetning. Odödligare saga får man leta efter.

Fotograf Saga Sunniva Berg

Tack Tess för att du ville delta i min 

intervju!🌺

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...