torsdag 2 februari 2023

Författarintervju – Beatrice Samuelsson

I denna intervjun får vi möta Beatrice Samuelsson som skrivit sin första bok. "Doften av Kardemumma" släpps den 17/5  genom Piratförlaget. Tack Beatrice för dina spännande svar. Jag ser fram emot att följa ditt författarliv framöver. Jag vill gärna läsa din nya bok. Kardemumma är en av mina favoritkryddor dessutom.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Doften av kardemumma är min debutroman. 

2. Vem är Beatrice Samuelsson? (Lite allmänt om dig själv).

Jag är nog något av det vanligaste man kan tänka sig. En femtiosexårig förskollärare från Mölndal, (med man och radhus och utflugna barn), som tränar flera gånger i veckan för att må bra – trots att hon helst vill sitta och skriva för jämnan. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Sanningen är den att jag gick ut på en promenad för att försöka komma på en idé till en barnbokstävling. När jag närmade mig ett äldreboende kom jag att tänka på att de som bodde där säkert bar omkring på en massa historier. Tänk om det fanns en gammal bagare där inne, som hade råkat ut för något riktigt dramatiskt i sin ungdom ... 

På den vägen är det. 

När idén slagit rot gick den inte att stoppa. Och det var ingen barnbok. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Jag hade hunnit fylla femtio innan jag bestämde mig för att Doften av kardemumma skulle bli en vuxenroman – och den kommer ut ganska lagom till min femtiosexårsdag i maj. Det är inte en berättelse som har låtit sig skrivas så snabbt om man säger så. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Eftersom jag inte gjort någon hemlighet av mitt skrivande och mina drömmar om att få manuset antaget har mycket av responsen handlat om att folk har varit glada för min skull. Jag har världens finaste vänner, och det har känts otroligt roligt att få dela det här lyckoruset med dem, men även att få peppa andra som skriver. 

När bokomslaget släpptes var det många som blev imponerade av det förstås – och ännu mer nyfikna på vad berättelsen handlar om.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Det är som om jag äntligen har fattat att det är det här jag alltid har velat göra. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Det kan jag inte svara på, eftersom jag bara har skrivit en bok. 😊

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om det?

Jag har ett utomordentligt detaljerat synopsis till en fristående uppföljare, men jag har inte kommit särskilt långt och det är inget jag har pratat om med min förläggare om. Jag kan bli lite stressad av att folk är så snabba på att få ur sig sina uppföljare. Jag är allt annat än snabb. 

Samtidigt vet jag att det är löjligt att jämföra sig med andra. 

När jag åker slalom har jag inga problem att ploga i transportsträckorna. Alltså borde jag inte ha det nu heller. 

Doften av kardemumma är på väg att bli en bok. Det är gott nog. 😊

9. Har du några andra intressen?

Jag älskar att sätta upp mål, och har gjort en Svensk Klassiker på äldre dar, trots att jag varken kan crawla eller vågar sitta fastspänd i några cykelpedaler. Ej heller åka skidor i nedförsbackar. Men jag klarade det – och det var kul! 

Det där med att resan är målet … och att ingenting är omöjligt så länge man tror på det själv. Jag tycker att det ligger jättemycket i sådana formuleringar. 

På helger och semestrar brukar jag och min man åka och springa på fina ställen, gärna i anslutning till någon sjö, så att vi kan bada direkt efteråt. Sedan några månader tillbaka kan vi även titulera oss vinterbadare. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Jag jobbar som förskollärare, vilket jag har gjort sedan 1992. Sedan ett år tillbaka jobbar jag 80 % och ägnar en dag i veckan åt skrivandet. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Jag läser gärna, men inte så snabbt. Och jag föredrar pappersböcker. Helst deckare, feelgood och familjedraman. Kate Morton är en favorit. Ju fler frågor jag har att klura på under läsandets gång desto bättre – och jag vill inte veta hur det ska sluta. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Jag sitter vid köksbordet. Inga konstigheter – så länge det är tyst och jag får stöd för ländryggen. 😉

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

På vardagarna går jag alltid upp klockan 04.50 och börjar skriva vid 05.30. Sedan får jag avsluta beroende på hur dags jag måste cykla till jobbet. På min lediga torsdag försöker jag skriva ca åtta timmar. På helgerna går jag upp tidigt, för att kunna skriva ostört innan min man vaknar. Det ska tilläggas att jag aldrig har varit någon kvällsmänniska. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Planera in ditt skrivande på samma sätt som du planerar in träning och middagsbjudningar. Skriv det du själv skulle vilja läsa – och gör det på ditt sätt. 

Sedan ska du inte vara rädd för att ta hjälp. Är det något jag har lärt mig under den här resan, är det att ensam inte är inte stark när det kommer till bokutgivning. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Först och främst hoppas jag att folk ska tycka om Doften av kardemumma. Den kommer att finnas i butik från 17 maj, men går att bevaka i nätbokhandeln redan nu. Den kommer också ut som ljudbok, med Hedvig Lagerkvist som uppläsare. Det ska bli väldigt spännande.

Men en något sånär realistisk dröm är väl att jag ska få ur mig ett råmanus till en fristående uppföljare inom det närmsta året i alla fall. 

Och att jag kan gå ner till 60 % och få två skrivdagar i veckan när jag fyller sextio. Det vore väl toppen! 

16. Något citat du lever efter?

Det är aldrig för sent, och så länge man tror på sig själv och får ut något av det man gör (och inte är en plåga för sin omgivning) ska man aldrig ge upp. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Jag har varit jättedålig på att läsa klassiker, men nu har jag nyligen läst Den allvarsamma leken – så då kan jag väl passa på att rekommendera den. 

Tack Beatrice för att du ville vara med på 

min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!🌺

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...