torsdag 2 februari 2023

Författarintervju-Nathalie Sjögren

I denna intervjun får ni möta den nåltovande författaren Nathalie Sjögren. Jag har läst hennes böcker "Serandos förbannelse" samt "Undergången" som jag verkligen gillade. Kika gärna in på hennes sida Trollkonst i Ullskogen samt hennes onlinekurs i nåltovning; Lär dig nåltova

fotograf Robert Bengtsson

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Två romaner inom skräck och fantasy (Serandos förbannelse och Undergång) och två hantverksböcker om nåltovning (Nåltovning en handbok för nybörjare och Trollkonst i ullskogen)

2. Vem är Nathalie Sjögren?

Svar; Jag är den nåltovande skräckförfattaren och skapar med både ord och ull. Förutom att skriva spännande och skrämmande berättelser hjälper jag till att utveckla andras kreativa sida och får dem att upptäcka det roliga med hantverkstekniken nåltovning. Jag bor på en fårgård tillsammans med man, två barn, hundar, katter, kaniner och en massa får. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Min debutroman hette I nattens mörker men blev senare ombearbetad och publicerad med titeln Serandos förbannelse. Inspirationen kom när jag en gång gick på en skolpjäs och såg Ringaren i Notre Dame. Karaktärerna i den pjäsen påverkade mig så och på väg hem, i baksätet av bilen, satt jag och tittade upp på fullmånen och planerade min historia. När jag kom hem skrev jag första kapitlet. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började när jag var nitton men det tog över tio år innan jag äntligen blev klar med den. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Just skräck och fantasy är lite nischad och folk runtomkring mig tillhör inte min läsekrets. Så det tycker det är roligt att jag skriver, men vågar inte riktigt läsa.  

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har faktiskt alltid skrivit, så det finns inget innan. T o m innan jag kunde skriva hittade jag på historier och berättade dem högt för mig själv. Så skrivandet är alltid med mig.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, då hade det äntligen släppt hur jag skulle få ihop en bra historia och jag hade ett tydligt slut (vilket jag hade kämpat med tidigare). Boken Undergång kom jag på idéen efter att ha vandrat på ett naturreservat och då föll alla bitar på plats. Så från att jag väl började skriva på den till att den publicerades tog det ett år. Rekordfort.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den? 

Svar; Faktiskt så testar jag en helt ny genre - för mig. Nämligen romance. Jag har skrivit ett manus som heter Pussar, pickups och plommon. Där tar jag erfarenhet från mitt liv som fårbonde. Manuset ligger just nu ute hos förlag och jag håller tummarna att någon vill säga ja. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom nåltovning (jag skapar figurer i ull och speciellt personliga porträtt) så läser jag mycket och tittar på olika tv-serier (helst engelsktalande).

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar 75% som gymnasielärare i engelska. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag slalomläser, vilket betyder att jag alltid har minst tre böcker igång samtidigt. Jag plockar upp den bok jag känner för vid tillfället. Just nu är det väldigt mycket romance men det slinker ner en och annan fantasy också. Gärna en kombination av dem. Och det är väldigt mycket engelska. Jag är väldigt svag för historiska romaner.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver alltid för hand, eftersom jag växte upp utan datorer och tycker att jag får fram min rätta röst när jag ser min egen handstil. Så jag har vackra skrivböcker, en för varje manus, som jag jobbar i. Jag kan sitta lite överallt och skriva. I en fåtölj, vid matsalsbordet, på ett café. Så länge jag har en stor kopp med te bredvid mig och helst musik att lyssna på kan jag skriva närsom.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag har en dag i veckan då jag är ledig från mitt mugglarjobb ;) och då brukar jag försöka skriva så mycket som möjligt. Annars har jag lärt mig, eftersom jag har två pojkar, att det går bra att bli avbruten när man skriver. Så bara jag får ner en mening, eller bara några ord så är det bättre än inget alls. Helst skriver jag när det är mörkt och tyst omkring mig (förutom inspirerande musik)

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara skriv. Det behöver inte vara rättstavat, inte poetiskt snyggt, inte logiskt. Allt sådant kan man gå tillbaka senare och fixa till. Men om man låser sig och tror att det ska vara perfekt från början får man sällan fram något ord. Så bara skriv, skriv, skriv tills du har en text. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag skulle vilja utveckla mitt skrivande i romance-genren och kanske få fler manus publicerade. Och så ska jag försöka få klart fortsättningen på Undergång, för den slutar i en cliffhanger.

16. Något citat du lever efter?

Svar; The first draft of anything is shit - Hemmingway

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Pride and prejudice av Jane Austen


Tack Nathalie för du ville delta i min

intervju! 🪷

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...