söndag 5 februari 2023

Lycka till

"Lycka till" av Malin Stehn, utgiven av Albert Bonnier förlag. Boken handlar om Emily som har planerat sitt påkostade slottsbröllop med sin pojkvän William. På bröllops dagen ser de ut att ha tur med vädret, men hur kommer det att gå med Emilys mamma, som dricker för mycket, och storebror Erik som sitter i rullstol sedan en bilolycka tillsammans med William, för åtta år sedan. William å sin sida har tappat minnet efter olyckan, och Erik å sin sida får inte berätta om olyckan. Någon har stoppat Erik från att göra det, men varför? Men vad händer då Erik vill tala om sanningen? Det kommer påverka många om han gör det. Samtidigt som vi får följa bröllopet och bröllopsfesten, får vi också ta del av vad som egentligen hände efter den där studentfesten för åtta år sedan, genom att vi får följa de olika medlemmarna i familjen. Medan festen pågår blir det allt mer spänt och Emily undrar vad det pågår för bråk mellan William och hans pappa. Efter olyckan skildes föräldrarna Mats och Annika och den numera rullstolsbunda storebrorn Erik flyttade till Göteborg där han arbetar som journalist. Mamma Annika hade gjort allt för att Erik skulle lyckas som fotbollsspelare. Emily fick inte samma uppmärksamhet. Sent på kvällen gör man en fasansfull upptäckt.

Detta är den första boken jag läser av författaren, men absolut inte den sista. Boken handlar om familjehemligheter och krossade drömmar, och om önskan att göra det rätta. Det är spännande hemligheter som bubblar upp på ytan under bröllops-firandet. De förflutnas handlingar, kommer att påverka framtiden, för många människor, om det kommer fram. Jag tyckte att boken var bra och spännande. Jag gillar när hemligheten kommer fram bit för bit, och man kan inte ana från början vad som hänt. Författaren lyckas hålla mig på halster och jag har svårt att sluta läsa. Det gör boken till en riktig bladvändare! Jag gillar såväl persongalleri som miljöbeskrivningar och jag vill gärna gå på bröllop i slottsmiljö. Karaktärernas tankar och känslor känns äkta och realistiska. Denna spännande, välskriven och lättlästa roman får ❤❤❤❤❤/5. Denna läsvärda spänningsroman får ni inte missa!

Mitt favorit stycke ur boken;

Emily

Augustisolen är varm och en doft av nyklippt gräs stiger upp från marken. Klänningen är perfekt, håret också. Cissi och Amanda går bakom mig tillsammans  med marskalkarna, Williams jämnåriga kusiner. Och där står han- min älskade William. Om bara några minuterär han min och ingen annans. Ändå stiger tårarna i mina ögon. De bränner som eld bakom ögonlocken och jag måste kämpa för att hålla ansiktsdragen under kontroll. 

Stolen där mamma skulle ha suttit är tom. 

Hon kom inte.

Och det gör ont. 

Jag hade bestämt mig för att strunta i henne, men det går inte. 

Hur kan hon göra då här? Mamma vet mycket väl hur mycket den här dagen betyder och ändå-eller kanske just därför- måste hon trampa på mig. Min hand kramsr brudbukettens virade skaft så hårt att knogarna vitnar. 

Jag gav henne en chans. Hon tog den inte. Jag kommer aldrig att förlåta henne för det här sveket. Nu tänker jag inte försöka fler gånger. Hon kan glömma att hon ska bli mormor. Mitt barn har ingen mormor. 

Det synns att pappa är ledsen för min skull, han trycker till lite extra när jag sticker in min arm under hans. Medan vi går den korta sträckan fram till William gör jag mitt bästa för att ta in alla glada ansikten, musiken och den vackra rosbågen. Den här stunden kommer aldrig tillbaka. 

"Var nu snäll mot henne." Pappa släpper mig och blinkar med ena ögat åt William. "Annars får du med mig att göra." William och alla som sitter i närheten drar på munnen. Pappa ger mig en slängkyss och slår sig sedan ner på stolen intill Isobel. Hon ler, duttar en pappersnäsduk under ögonen och skakar hjälplöst på huvudet. Fina Isobel, alltid med känslorna utanpå kroppen.

William tar min hand och vi ser på varandra. Våra blickar möts bara för en kort sekund men det räcker för att allt annatvska suddas ut. Besvikelsen blir små skimrande såpbubblor. De blåser iväg över gräsmattan och spricker inne bland träden. 

Han böjer sig hastigt fram.

"Du är vacker" 

Viskningen kittlar varmt i mitt öra.

Från baksidan; 

EMILY HAR PLANERAT sitt påkostade slottsbröllop in i minsta detalj. Ändå finns det några saker som inte går att kontrollera: vädret, mamma Annika och storebror Erik. Vädret visar sig från sin bästa sida, men under festens gång blir stämningen bland bröllopsgästerna alltmer spänd. Gamla sanningar tvingas upp till ytan och plötsligt är det som om såren från det förflutna aldrig har läkt. Inget blir som Emily tänkt sig, och strax efter midnatt görs en fasansfull upptäckt i den mörka slottsparken.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...