måndag 6 februari 2023

Författarintervju-Tua Burlin

Denna intervjun handlar om Tua Burlin. Jag har läst "Konungens sändebud" som jag tyckte väldigt mycket om. Det är den första delen i en trilogi.  Tua är aktuell med uppföljaren "Konungens ultimatum" som kommer att släppas i mars. Tack Tua för att du ville vara med i min intervju.

Fotograf Stefan Immerfors

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Min debutroman Konungens sändebud kom ut förra året. Uppföljaren Konungens ultimatum släpps i mars i år.

2. Vem är Tua Burlin? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är född och uppvuxen i Sundsvall och bor fortfarande kvar i denna norrländska pärla till stad. I år fyller jag 50 utan minsta 50-årskris. Det är skönt att vara mitt i livet med den stabilitet det innebär. Även om ungdomen var en härlig tid, är det fint att byta den mot ett större självförtroende och kunskap om vad som är viktigt på riktigt.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; En kombination av att jag frossade i historisk romance parallellt med att jag dreglade över Jason Momoa som Khal Drogo i Game of Thrones. GoT är ett brutalt och fängslande äventyr (vilket jag älskar) men kärleksparen i serien får inga lyckliga slut. Det får alltid huvudpersonerna i historisk romance (vilket jag uppskattar) men dramatiken är oftast tam och består mestadels av missförstånd mellan kärleksparet. Jag saknade en spännande berättelse med medeltida hemskheter och en svindlande romans, där även hjältinnan kan svinga en kniv och skjuta fiender med pilbåge om det behövs. Så jag bestämde mig för att skriva berättelsen själv. Jag fastnade för Gustav Vasas tid, en omvälvande epok som markerar avslutet på medeltiden. Snyggingen Momoa fick bli utseendemässig förlaga till min hjälte Trond.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag påbörjade den 2014 när jag var 41 men la undan projektet i fyra år eftersom jag arbetade heltid och hade ett tidskrävande fritidsintresse med hästar och ridning. När jag sålt hästen fanns tid att förverkliga skrivardrömmarna. Jag gjorde slag i saken 2018, vilket jag räknar som den verkliga startpunkten för mitt författarskap. Då var jag 45 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Allt möjligt! Från ett förvånat ”Åh, du är författare?” till att vissa tror att man ska bli stenrik så snart man ger ut sin första bok, hehe. Sambon är stöttande, även om han muttrar om att jag är så känslig för störningar när jag skriver att han knappt vågar andas, än mindre slå på TV:n. Den roligaste och mest oväntade responsen var när Sundsvalls tidning gjorde ett reportage med anledning av att Konungens sändebud skulle komma ut. I intervjun nämnde jag namnet på det företag jag arbetar för. Artikeln dök upp i företagets omvärldsbevakning och jag blev kontaktad av kommunikationschefen som ville uppmärksamma mitt författarskap på företagets intranät. Det värmde gott med sådant stöd från kollegorna!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; När jag hade hästar bestod fritiden av att mocka, packa hö, skotta snö, laga staket, rida mm och all fysisk aktivitet gjorde mig mager som en jakthund. Nu sitter jag framför datorn på både dagar, kvällar och helger, så nu är jag mer som en mullig labrador. Skämt åsido, skrivandet är ett fantastiskt intresse som gett mig många nya fina upplevelser och vänner. Det är härligt att resa i tid och rum i fantasin och skapa karaktärer som känns lika verkliga för mig som om de vore mina vänner.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; På ett sätt, eftersom jag redan mejslat fram mina huvudkaraktärer och visste i vilken riktning berättelsen skulle röra sig. I början av uppföljaren var det svårt att avgöra hur mycket jag behövde påminna läsarna om vad som hänt i första boken. Jag landade i att bara ta med sådant som var viktigt för berättelsens ”här och nu”, annars blir det för upprepande.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Berättelsen om Matilda och Trond är en trilogi och nu skriver jag den avslutande delen som ska heta Konungens befallning.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag har alltid älskat djur och haft allt från hamster, ökenråttor och höns till hästar och hundar. Just nu förgyller två knasiga och gosiga kissar mitt och sambons liv. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag arbetar som chef för en affärsavdelning på ett fastighetsbolag och reser ofta till Stockholm där företaget jag arbetar på har sitt huvudkontor.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag var en bokslukare redan som barn. I vuxen ålder blev jag ”periodare” och läste mycket under semestern men sällan under ”terminerna” när jag inte hade ro att sätta mig med en bok. Samma år som jag började skriva upptäckte jag ljudböcker vilket var perfekt. När jag har tid att sitta i soffan vill jag ägna tiden åt att skriva mina egna böcker, men när jag promenerar till och från jobbet passar det perfekt att lyssna till andra författares alster! Det har förgyllt mången stund för mig.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter i vardagsrumssoffan med benen uppe och ryggen mot en kudde. Jätteskönt, jag har stöd för underarmarna och får aldrig ont i axlar, rygg och nacke som jag kan få av att sitta på en kontorsstol.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; På vardagarna kan skrivandet bara ske på kvällen, vilket känns motigt efter att ha suttit en hel dag framför jobbdatorn. Därför skriver jag mestadels på helger. Då kliver jag upp hyfsat tidigt och sitter till långt in på eftermiddagen. Bäst är när jag är ledig från jobbet flera dagar på raken, som i julas. Det är mycket lättare att komma framåt i berättelsen när jag får vistas i min hittepåvärld många timmar varje dag!

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Gå kurser! Det är mycket roligare att skriva när man fått rätt verktyg i verktygslådan och lärt sig behärska dialog, gestaltning, miljö, dramaturgisk kurva m.m. Dessutom brukar kurser innehålla textutbyten med andra deltagare och feedback från engagerade testläsare är guld värt. Jag har fortfarande kontakt med tre tjejer som jag gick kurs med 2018. Vi delar texter med varandra och utan deras pepp hade skrivandet inte alls varit lika roligt!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att färdigställa den avslutande delen i trilogin, det är ett stort projekt med många trådar att knyta ihop efter två skrivna böcker i serien. Jag fokuserar helt och fullt på det och har därför ingen klar bild om vad jag vill göra därefter. Kanske jag går någon längre skrivkurs, det skulle passa bra ifall jag byter genre och skriver något helt annat.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Det är roligare att skratta än att gråta, därför skrattar jag.

Livet är för kort för att ha tråkigt, därför ser jag till att ha kul.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Borta med vinden! Kärlekshistorien mellan Rhett och Scarlett är fantastisk. Den får egentligen inte mycket plats i den tjocka tegelstenen till bok men är oförglömlig, tänkvärd, frustrerande och sorglig. ”Kringberättelsen” om det amerikanska inbördeskriget och hur det påverkade sydstaterna är också mycket intressant.

Fotograf Stefan Immerfors

Tack så jättemycket, Tua för du ville delta i 

min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...