fredag 10 februari 2023

Författarintervju-Hans-Christian Höje

Jag har tyvärr inte läst Hans-Christians bok "Relatörerna".  Jag hoppas få möjlighet till det. Något som är intressant med intervjuerna är att endel tycker det är lättare att skriva bok två medan andra tycker det är svårare. Tack Hans-Christian för alla dina intressanta svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; En som är utgiven, ”Relatörerna” (2021). Jag har även skrivit tre andra romaner som inte är utgivna. Och så har jag en ny roman på gång som snart är klar. 

2. Vem är Hans-Christian Höie? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Född och uppvuxen i Norge. Flyttade till Stockholm 2005. Jag har jobbat inom psykiatrin och med kundsupport. Har bland annat studerat psykologi, musikproduktion och litteraturvetenskap. Under många år gjorde jag en musiksatsning. Jag gav ut flera album i olika genrer och uppträdde med både kända visor och egenkomponerade sånger. Från och med 2017 har jag prioriterat romanskrivandet eftersom jag då började känna ett ännu starkare engagemang för det än för musiken. 

3. Hur fick du idén till din debutroman? 

Svar; ”Relatörerna” var ursprungligen en novell. Grundidén var att fyra världsfrånvända män skulle ge sig ut på en guidad vandring i skogen och lära sig att uppskatta IRL-verkligheten. När de gjort det kunde inte killarna låta bli att fortsätta utforska livet utanför datorskärmarna. Efter ett tag insåg jag att berättelsen höll på att bli en hel roman.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 49 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Vissa tycker boken är rolig, andra har sagt att den är filosofisk och insiktsfull. Alla verkar tycka det är kul att jag skriver.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det har gett mig ett nytt fokus i livet. När jag skriver bearbetar och sorterar jag mina egna tankar och upplevelser. Dessutom går jag in i olika karaktärers perspektiv vilket kan hjälpa mig att förstå människor som tänker och upplever världen på andra sätt än jag.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej, det har varit svårare eftersom jag lärt mig mycket mer om hur man ”borde” göra när man skriver. Jag reflekterar mer över t.ex. gestaltning, enskilda formuleringar och hur helheten hänger ihop. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Min nästan färdiga roman handlar om autistiska Leo och hans nya sociala kontaktperson Kim. De är väldigt olika och har till en början svårt att hitta gemensamma aktiviteter som är acceptabla för båda. Med tiden förändras deras relation och de lär sig att uppskatta varandras olikheter. Perspektivet växlar mellan de två. Läsaren får möjlighet att uppleva hur det kan vara att leva med autism och även hur en svårt det kan vara för en ”vanlig” kille (Kim) att förstå varför Leo beter sig så som han gör. Leo tycker å sin sida att de flesta människor är dåliga på att fördjupa sig i intressanta teman och att de är förbluffande tåliga och onödigt risktagande.     

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag tävlar och lägger banor inom orientering. Dessutom har jag gjort egna sånger och musik sedan jag var 17 år.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; För tillfället genomför jag arbetsträning efter utmattningssyndrom och har förmånen att kunna syssla med olika kreativa projekt.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag lyssnar mycket på ljudböcker inom diverse genrer – främst deckare, feelgood och skönlitterära romaner. På grund av världsläget har jag dock fått allt svårare att lyssna på beskrivningar av brutala mord och ren ondska. Allra bäst gillar jag böcker som kombinerar en spännande handling med må bra-känslor och ett visst djup. Jag vill känna nyfikenhet, bli berörd, skratta och gärna få nya insikter. Om det finns några väl valda metaforer och symboler som är relaterade till viktiga teman i boken brukar det förstärka min lyssnar/läsarupplevelse. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter ofta på kaféer. Om jag skriver hemma så växlar jag mellan att sitta i en skön fåtölj och att stå med datorn ovanpå ett skrivbord och en resväska.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; På förmiddagen är min hjärna nästan alltid kreativ, så det är bästa tiden på dagen att skriva något nytt. I övrigt anpassar jag skrivpassens längd och ambitionsnivå efter hur pigg eller trött jag känner mig.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Om man vill skriva en roman kan det vara en fördel att välja ett tema som man brinner för, eftersom man antagligen kommer att jobba med manuset under lång tid. Då kan det bli lättare att fortsätta om det kommer kämpiga perioder, till exempel när man inser att man behöver göra en omfattande ändring eller påbörjar den tionde redigeringsomgången.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; När jag blir klar med mitt nya manus kommer jag att skicka in det till diverse förlag. Drömmen är att bli antagen och att kunna ha skrivandet som yrke på hel- eller deltid.

16. Något citat du lever efter?

Svar; I nuläget behöver jag ofta påminna mig själv om att Rom inte byggdes på en dag. Jag måste ge mitt manus den tid det behöver för att mogna.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; ”Och så var de bara en” av Agatha Christie, ”Förträffligt, Jeeves!” av P.G. Wodehouse eller någon av Henrik Ibsens många högkvalitativa pjäser.


Tack Hans-Christian för att du ville delta i min 

intervju!🌺

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...