måndag 6 februari 2023

Författarintervju-Paulina Ny

Tack Paulina för att du ville delta I min intervju. Jag har läst och recenserat "Du kan inte fly ödet" En jättebra bok som ni inte går missa. 


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit en som blivit utgiven, en uppföljare som kommer i år och några noveller och andra romaner som inte hittat sina förlag än.

2. Vem är Paulina Ny? (Lite allmänt om dig själv).


Svar; Jag är en positiv person som njuter av böcker, skrivande, serie, god mat och dryck. Jag är en stolt tvåbarns-mamma och är fortfarande kär i min man som jag varit tillsammans med i 21 år.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idén kom till mig när jag befann mig över molnen. Jag flög från Köpenhamn till Manchester för att hälsa på min lillasyster.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 31 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Min familj och närmaste vänner har alltid stöttat mig. Men andra kunde säga ”Jaha, du också” eller ”Ja, det är många som vill bli författare.” Efter att boken publicerat har jag bara fått höra positiva saker som, ”SÅ kul” och ”Vad duktig du är” och ”Då behöver inte mannen jobba mer.”

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?


Svar; Jag har kommit på att jag verkligen älskar det. Och så har jag blivit mer medveten om min omgivning. Du kan hämta inspiration ifrån allt.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?


Svar; Ja, det gick fortare och det för att jag faktiskt hade lite mer koll på vad jag höll på med.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, bland annat sista delen på trilogin Ödets blommor. Men också ett manus som just nu heter en Annorlunda Askungesaga. Det är en roman som jag hittat inspiration ifrån Askungen, men ur ett nutida perspektiv och med fler vändningar. Det är en romance med inslag av humor och den berör ämnen som status och klasskillnader.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Yoga, natur och musik.

 
10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag har precis tackat ja till en tjänst på Vuxenutbildningen som Studie- och yrkesvägledare.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Ja, jag kan väl erkänna att jag är en periodare. Antingen läser jag jätte mycket och då skriver jag mindre. Eller så skriver jag och då läser jag inte lika mycket. Men när jag läser väljer jag gärna romance, fantasy med romance, vi kan nog säga att alla genre så länge det finns en gnutta romance i. 😊

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver överallt, i sängen, soffan, vid köksbordet, på bussen eller vid skrivbordet.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Blir oftast tidigt på morgonen eller sena kvällar. Önskar just nu att jag haft en bättre skriv rutin.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Som alla säger … BÖRJA SKRIV och ingens text är perfekt till en början, så lägg inte fokus på att få allt rätt i början, det kan hämma kreativiteten.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?


Svar; Drömmen är att få fortsätta skriva böcker som andra uppskattar att läsa. Så min plan är att fortsätta att skriva på de historier som lever inuti mitt huvud.

16. Något citat du lever efter?

Svar; “Be the reason someone smiles today!”


17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag säger så här. Läs det som får dig att må bra, koppla av eller utvecklas. Jag tycker inte det spelar någon roll om det är en klassiker eller en nyutgiven debutants bok. Huvudsaken är att du läser det du vill.


Tack Paulina för möjligheten till denna 

intervjun!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...