torsdag 2 februari 2023

Författarintervju-Ylva-Li Lindh

Ylva-Li Lind ville också svara på mina frågor och hon har bland annat skrivit boken "Håll honom hårt" Läs hennes spännande svar. Tack för du ville delta och ett stort lycka till i framtiden. Det var jättetrevligt att lära känna dig lite bättre.

fotograf Therese Stark


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit tre böcker (inklusive min debut), varav två som är på väg att ges ut i år. Utöver det har jag ett manus som är hos förlaget för bedömning och ett manus som (snart) är färdigställt. Sen har jag mer än tio påbörjade manus utöver det... Men vi kan summera det till tre böcker och oändligt med pågående manus...

2. Vem är Ylva-Li Lindh? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en intensiv människa med mycket livslust som bor i ett hus strax söder om Uppsala med min man och ett barn som snart fyller sex år. Jag trivs väldigt bra med livet i allmänhet och tycker att det är en fröjd att få vara 30+. Det är verkligen min ålder. Jag är tjock och stark, en kombination jag aldrig trodde jag skulle trivas i när jag var yngre men tji fick jag! Jag tror på att bjuda på sig själv och tycker att de relationer man har är bland det viktigaste som finns i livet (förutom böcker då, det är en egen sorts relation). Jag tycker inte om mat som kommer i burk och tycker vi människor skulle kunna göra lite bättre ifrån oss när det gäller att ta hand om varandra och vår omvärld. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den uppkom mest ur irritation över att det fanns så få böcker om kvinnor i större kroppar där boken inte handlade om deras vikt eller inställning till sin vikt. Dessutom gillar jag hela grumpy/sunshine upplägget i romance men ville testa hur det blev om man lät kvinnan vara den som var lite sur och grinig och mannen den som var glad och lättsam. En stor del av min drivkraft att skriva är att vända på de saker jag inte gillar och att skapa starka kvinnliga karaktärer i större kroppar som tar för sig av livet. För mig har positiv representation av kvinnor i en liknande kropp som jag har varit avgörande för att jag ska hitta en inre frid och jag vill bidra till att fler känner så.   

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 34 år och 4 månader. Då hade jag aldrig ens försökt skriva en hel bok innan, eller ens skrivit mer än dagbok och enstaka dikter sen jag var tonåring, så det var lite överraskande även för mig...

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt positiv! Jag var lite orolig för att folk skulle bete sig konstigt mot mig efter att ha läst mina ganska explicita sexscener men det har bara varit en enstaka person som blivit lite förlägen efter att ha läst det. Annars är alla väldigt stöttande, speciellt min fantastiska man som ser till att jag får tid och ro till att skriva. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag mår som en gud - nej, men skämt åsido, jag trivs mycket mer med tillvaron. Det kreativa utloppet som detta är har gjort att jag får en större del av mina behov tillfredsställda vilket i sin tur gör allt lite lättare. Sen gillar jag att jag kan "fixa" sakerna jag läser själv och inte tycker om i mina böcker, och att jag kan skapa världar som är snäppet bättre än verkligheten. Det absolut bästa är dock feedbacken från läsare och den gemenskap på sociala medier som skapas runt böcker. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det var lättare ja, mest för att jag rent tekniskt kunde mer så det blev mycket mindre redigering att göra vilket var en lättnad.   

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver så mycket nytt! Manuset som är hos förlaget just nu är en fortsättning på "Det motvilliga samarbetet" (Villa Skuggsidan serien), mitt manus som kom i topp tre i Lava och Adlibris stora manustävling. Utöver det är jag nästan klar med första delen i en annan serie som handlar om trillingbröder som kommit ifrån varandra och som inte tror att de kommer hitta kärlek av olika anledningar. Sen skriver jag en erotisk novell till en tävling som Lusthuset utlyst, och så har jag några fantasy romance och alien romance jag skriver på när andan faller på. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja tyvärr alldeles för många... Jag sydde mycket förut men det hinns inte med idag. Förra året försökte jag börja spela roller derby efter några års uppbehåll, men träningstiderna och mitt schema har gjort det nästan omöjligt, så nu har jag bestämt mig för att satsa på min styrketräning i hemmagymmet istället. Målet är att öka i bänkpress och knäböj under året. Sen gillar jag att renovera tillsammans med min man även om vi sorgligt nog börjar bli rätt klara i vårt hus... Jag tar det som ett tecken på att jag behöver ett lantligt skrivartorp att rusta upp!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja! Jag har turen att arbeta på en fantastisk arbetsplats - Vattenfall. Där arbetar jag med kärnavfall och avveckling av kärnteknisk verksamhet (är civilingenjör i grunden).  

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser så mycket jag hinner och då främst alien romance för tillfället. Det är beroendeframkallande... Överlag har jag slutat läsa annat än romance, något jag tror beror på att världen är så himla deppig att jag behöver garanterat lyckliga slut. Och lite snusk. Jag gillar det. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver där jag kan, mobilen på tåget, datorn i soffan - typ överallt som inte är skrivbordet. Det får jag nog av under arbetsveckan!  

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nej, jag skriver när det finns utrymme till det, men jag är normalt sett piggare och gladare tidigt på dagen så det blir mycket gjort på förmiddagen på helgerna. Under hösten hade jag tjänstledigt en dag i veckan och då skrev jag som en "normal arbetsdag" från 8-17 ungefär. Nu jobbar jag heltid igen så då blir det lite här och där...

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Läs mycket och analysera texten du läser. Jag har tittat mycket på mina favoritförfattare, hur de bygger upp sina böcker, vad de gör som jag verkligen gillar eller ogillar. Sen har jag prövat mig fram. Jag har också haft förmånen att få öva på mitt vanliga jobb med att skriva tekniska rapporter vilket jag tycker är oändligt mycket svårare att få läsbart än skönlitterära texter. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att få klart alla mina serier så jag kanske hinner skriva klart mina alien romanceböcker på engelska och publicera på kindle. Sen skulle min dröm vara att de böcker jag gett ut/ger ut blir översatta till engelska så jag får gå på en romancemässa i USA. Det känns som en häftig upplevelse!

16. Något citat du lever efter?

Svar; Inga citat från andra (är det oerhört egocentrerat att leva efter sina egna citat?), men jag lever efter tanken att glädje och tacksamhet går att välja oavsett vad för skit världen kastar på dig. Man får bara anpassa sina krav på tillvaron. Jag tror att en stor del av varför jag är rätt nöjd med livet är att jag aldrig förväntade mig något av det. Nu låter det som att jag är en sån där oerhört dryg positiv människa vilket inte är sant, jag har dagar när jag virar in mig i en filt och kräver filmer man gråter till och tycker synd om mig själv med. Det handlar bara om att ha en bra balans mellan alla sina känslor, det är vad jag behöver för att fungera. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag anser att Simona Ahrnstedts trilogi "En enda natt/hemlighet/risk" borde räknas som en klassiker, men annars är jag väldigt förtjust i allt Margit Sandemo skrivit (även om man får välja att inte läsa så noga gällande vissa delar som inte åldrats så väl)!

Foto Therese Stark 

Tack Ylva-Li för du ville delta i min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!🌹

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...