lördag 4 februari 2023

Författarintervju-Kajsa Artifex

Denna intervjun belyser Kajsa Artifex. Hon började skriva redan som tonåring. Då många börjar skriva sent i livet har Kajsa valt livet som författare. Tack för dina spännande svar. Lycka till i framtiden. 


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit en självbiografi som jag släppte när jag fyllde 20, samt en uppdaterad version av den för kanske 5 år sedan eller så. Minns inte vart de kan hittas, brukar inte marknadsföra de. Jag blev först publicerad när jag var 18, en artikel i ungdomstidningen GLÖD om Min Egen Historia med Asperger syndrom, samt ett bidrag till Fuck Mobbing från Idus. Jag har gett ut två delar i min fantasyserie Evalanty, del 1 Bestulen och del 2 Marionetten. Del 3, Förd bakom Ljuset, är ett pågående arbete.

 2. Vem är Karin Artifex? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en snart 32-årig kvinna som bor i egen lägenhet i centrala Örsundsbro, ett samhälle mellan Uppsala och Enköping. Jag har bland annat Asperger syndrom och mitt specialintresse är allting kreativt. Skriva, illustrera på datorn, teckna för hand, fotografera, göra videor från spel, osv. Jag älskar att umgås med djur och med min familj. Jag har extremt dålig humor, både mörka skämt och pappaskämt.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag minns faktiskt inte hur jag fick idén till Bestulen, då jag räknar det som min debut. Jag började skissa på lite idéer när jag var 14. Jag har alltid kommit på scener och scenarior i mitt huvud, som små kortfilmer. Skrev redan innan jag visste hur man gjorde. Men små korta scener som inte hängde ihop blev slutligen under tonåren sammanhängande och även om det har utvecklats och förändrats under åren, blev det tillslut Bestulen och min Evalanty-serien. Första "utkastet" var 8 kapitel med 1 A4 per kapitel, och nu är det ett helt universum där de planerade 6 böckerna inte kommer att ha rum för allt världsbygge.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Började som sagt med Bestulen när jag var 14 år (2005), men gav inte ut den förrän 2019, när jag var 28 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Några veckor efter att ha börjat skriva på scenerna började min omgivning att lägga märke till att jag alltid satt med en penna och anteckningsbok och jag började få frågor om vad det var jag skrev. När jag började bli äldre och mer seriös med min bok var det många som frågade när de skulle få läsa det jag skrivit och när jag avslöjade att den skulle ges ut, var det väldigt många i min omgivning som var sugna på att läsa. Responsen jag har fått från familj, vänner och liknande har varit helt otrolig. Minns en gång när jag var med pappa på Ica för att skaffa vadderade kuvert så skröt han högt och tydligt för de i kassan om mina böcker när de frågade vad alla kuvert skulle vara till för, och eftersom många av de som jobbar på Ica idag antingen jobbade där när jag växte upp (och vet sedan innan vem jag är) eller så växte jag upp med dom, så de var väldigt imponerade. Kort sagt så har responsen varit överväldigande.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har som sagt alltid skrivit, men att börja på Evalanty-serien var en "blessing", då jag insjuknade som bipolär kort efteråt. Att skriva på serien under de värsta åren räddade mitt liv. Att skriva i tidningen GLÖD var upplyftande, och hösten 2013 fick jag träffa Ann Ljungberg för första gången, på en skrivarkryssning, där hon fick läsa lite av det jag skrivit på det som blev Bestulen. Hon sa att jag verkligen hade något på gång. Året efter var jag på den första Författarkliniken där jag gjorde 3 minuter på scen och fick stående ovationer. Det var efter det som jag började anlita lektörer och liknande för att utveckla min bok ordentligt. Men det var inte förrän sommaren 2018 som jag bestämde mig för att försöka självpublicera, och det har gjort underverk för mitt självförtroende. Att få så bra recensioner och så mycket lovord har gjort alla strider värt det.


7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Åh gud nej! Jag rev mig i håret, grät och svor pga min prestationsångest. Det var tänkt att boken skulle ges ut 1 december 2020. Men den kom istället ut 15 augusti 2021. Jag var så nervös, eftersom Bestulen hade fått så bra betyg. Jag bröt ihop, ville inte fortsätta skriva på Marionetten, fick bipolära episoder, fysiska hälsoproblem... men tillslut fick jag till det och betygen på Marionetten gjorde allting värt det.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, jag skriver främst på del 3 i serien, men jag har några sidoprojekt som jag skissar på. Bland annat sidoberättelser som utspelas i Evalantys värld, med info och liknande som inte kommer att få plats i själva serien. Har lite från andra genrer, främst en young adult om en konståkerska som blir tillsammans med en dansare, samt en paranormal romance som är inspirerad av låten "Jane Doe" av Within Temptation.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag är galen i dataspel, främst Mass Effect och Dragon Age, och modifierar till och från. Älskar också att animera 3d figurer i diverse program, som Blender och 3ds Max. Jag älskar musik, främst Within Temptation som jag upptäckte ungefär samtidigt som jag började skriva på Bestulen. Gillar också att titta på Youtube om blandade ämnen, true crime och andra dokumentärer på Netflix, promenader, jag red mycket när jag var yngre, jag läser, och tar det allmänt lugnt.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Nej, jag är sjukpensionär

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket på appar, som Dreame och Goodnovel. Det är om allt möjligt, från varulvar och MC-gäng, till chef/sekreterare, skolor, osv. Men en gemensam nämnare är att det måste ha en romans i sig. Så, romance är min go-to, oavsett vilken undergenre det är - urban, dark, fantasy, young adult, osv.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Kaffe, musik och mystofflor.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag är urusel på att hålla rutiner, och när jag försöker skriva på rutin blir jag bara trött och hjärnan blir blank. Det är när jag kommer på saker impulsivt och behöver skriva upp det, som det utvecklas till att skriva ett helt kapitel utifrån den lilla idén. Jag har egentligen bara en vag idé om vissa punkter som måste in i boken för att tidslinjen ska passa med resten av böckerna i serien, samt andra små detaljer. Men i det stora hela improviserar jag mina manus och ofta blir det perfekt genom att experimentera. Gör samma sak när jag tecknar eller gör videor. Men har alltid min lektör och redaktör redo att kolla igenom mitt experiment för att se om något blev fel.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Gör din research på exempelvis dramaturgi-kurvan och studera filmer och böcker för att se hur de följer den kurvan. Se videor på Youtube, exempelvis en video som verkligen hjälpte mig i mitt skrivande är analyser på hur Game of Thrones lyckades så bra med sina scener och liknande, hur de gjorde för att skapa vissa känslor. Främst är att inte försöka få första utkastet perfekt, utan komma ihåg att det alltid finns tid att ändra i efterhand och redigering ofta är lättare än att skriva på tomma blad. Se till att skriva för DIN skull och ingen annans.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag håller på och översätter Bestulen till engelska med hjälp av en vän (som har engelska som första språk) och när jag känner mig redo, ska jag skicka in de första sidorna till en tävling som pågår varje år där en av domarna jobbar på Netflix och priset är att få boken översatt till ett filmmanus. Men det är en bit in i framtiden, vill ha gjort klart åtminstone bok 4, helst 5, innan jag ger mig in i det.

16. Något citat du lever efter?

Svar; "I never lose. I either win or learn" Nelson Mandela

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj, svårt. Men är själv galen i Edgar Allan Poe och Jane Austen. Men om jag måste välja en, så skulle det vara "Dorian Grays porträtt" av Oscar Wilde.


Tack Karin för du ville vara med på min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig helg!🌻

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...