måndag 6 februari 2023

Författarintervju-Johan Elfner

Tack Johan för att du ville delta i min intervju. Jag har en bok här hemma av Johan som jag inte hunnit läsa ännu. Det måste jag ta tag i nu. Det är jätte spännande att få reda på varför och när en författare börjar skriva. Många verkar börja när de är lite äldre. Kanske för att då har de fått lite mer livserfarenhet? 


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Tre barnböcker (ålder 9-12 år) om Katinka och Monsterstationen. Tre feelgood-cirme. Den fjärde släpps i maj. Min debutbok var en thriller som jag skrev tillsammans med min kamrat Mats. Totalt sju stycken.

2. Vem är Johan Elfner? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag flackat omkring i Europa hela mitt yrkesverksamma liv. Uppvuxen i Stockholm och har bott i Bryssel, Geneve, London, Amsterdam, Göteborg och sedan 2014 tillbaka i Amsterdam. Mitt sista jobb var jag VD för klädkedjan MQ. Efter det flyttade vi tillbaka till Amsterdam där jag och Katarina (hustru)  köpte en gammal järnvägsstation som vi renoverade och gjorde om till hotell, restaurang och blomsterbutik. www.stationamstelveen.nl. Här tänker vi stanna. Mina tre barn  (26, 28 och 30 år) bor i Amsterdam. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag och min kamrat Mats var “mellan jobb” på skidresa i alperna. Det visades sig att vi delade en dröm om att bli författare. Vi blev kvar hela säsongen och skrev Dödsäsong. En thriller som utspelar sig huvudsakligen i Verbier. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 56 år. Jag är nu snart 61. Ja, jag började skriva sent och jag önskar att jag hade börjat tidigare Att skriva är det absolut mest givande och roligaste jag någonsin gjort. I min ungdom skrev jag mycket musik och gjorde låtar.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Det är svårt att svara på. Jag gillar inte att prata så mycket om mina böcker. Jag pratar gärna om hur det är att vara författare men inte om böckerna. Som författare är jag ganska ensam. Det är svårt att dela tankar om boken när man är mitt inne i den. Det är lite som att försöka förklara en dröm man har haft. Och när boken väl är utgiven vill jag glömma och gå vidare. Visst är det kul att folk har synpunkter på det jag har skrivit, men då är jag redan igång med ett nytt projekt. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Svar; Jag blir glad när jag skriver. Jag får energi för andra projekt och lyckligare i min vardag. Jag ser det som en hobby. Min hustru älskar att ta hand om hundarna, katterna och hönsen. Hon älskar blommor och trädgård. Det ger henne energi. Vissa åker på golfresor och får en kick av det. Jag skriver. Det har blivit mitt sätt att få energi. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Yes. Det blir lättare och roligare ju mer jag lär sig och desto mer jag skriver.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på en ny serie, där jag skrivit första boken och lagt synopsis till den andra. Den är en spänningsroman med mycket inslag av humor. Samtidigt arbetar jag på fjärde boken om Katinka och Monsterstationen. Och så har jag en science fiction på gång. Lite av varje alltså. Jag skriver ofta från början till slut i ett rasande tempo. Sen låter jag boken vila tre till sex månader medan jag arbetar på en annan bok. För mig funkar det utmärkt. 

9. Har du några andra intressen? 

Svar; Skidåkning i lössnö, fånga hummer på västkusten i september och så Ronja (min schäfer)

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag driver ett litet hotell tillsammans med min hustru. Sen mitt tidigare liv i näringslivet sitter jag i ett par styrelser. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Jag gillar udda historier. Stephen King är bra. 

12. Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Vi bor i en gammal järnvägsstation i utkanten av Amsterdam. En över hundra år gammalt stenhus med mycket charm. Så här i energikostnadstider är det ganska kallt och dragit så jag går omkring i kofta och tofflor. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter?

Svar; Tid på dagen eller när du kommer på något? Jag är mycket disciplinerad när jag drar igång. Jag lägger upp en tidsplan och följder den strikt. En timme på morgonen är som fyra på kvällen. Det alltså på förmiddagarna det händer. Sen blir lunch och tid för andra projekt. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva? 

Svar; Det är individuellt vad som funkar bäst. Själv börjar jag med slutet. Det är det som är svårast, att få till en knorr. Innan jag börjar skrivas själva boken har jag gjort en synopsis som jag delar in i tre delar med en oväntat tvist i slutet av varje del. Självklart kan boken utvecklas allteftersom och de tänkta kapitlen ändras, men manuset hjäper mig att hålla den röda tråden. Mina tips, alltså det som funkar för mig är: 1. En gedigen synopsis med vad varje kapitel ska handla om, tydliga karaktärer med bilder som jag hämtar från nätet. 2. Lägg upp en tidsplan. Förmiddagar, disciplinerat schema. Jag skriver ett kapitel om dagen (cirka 1500 ord). Dag två korrar jag det jag skrev dagen innan och skriver ett sedan nästa kapitel. Och så vidare. När jag är klar låter jag boken vila ett par månader. Sedan ger jag mig på den igen från kapitel ett och framåt. Det blir säkert fem vändor innan jag lämnar den till redaktören. Efter det blir det fem vänder till. Det tar tid! Men det är roligt eftersom det hela tiden blir bättre. Till slut måste man bestämma sig för att enough is enough. Att överhuvudtaget få ut en bok genom förlag hela vägen till hyllan på Akademibokhandeln är mycket speciellt. Jag har stor respekt för alla som skriver. Det är en tuff bransch och nålsögat att “slå igenom” är väldigt smalt. Jag skriver för att jag älskar det.3. Utbilda dig, både innan, under gång och efter. Det finns massor av bra tips och kurser på nätet, eller arbeta direkt med en lektör. Jag gör både ock och jag lär mig allteftersom. Den första boken … för många karaktärer, för mycket berättande och för lite gestaltning, för många lösa trådar och så vidare. Så är det nog för de flesta. Det är nog det som är en del av vad jag gillar med att skriva: jag lär mig och utvecklas hela tiden.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att en dag kunna leva på mitt skrivande.

16. Något citat du lever efter? 

Svar; "Det kan gå bra också" (det brukar min hustru säga)

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa? Svar; Klas Östergren - Gentlemen

Tack Johan för du ville vara med på min 

intervju!🌸

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...